website man tatoe en in pakBij De Communicatie Factor kun je terecht voor communicatie in de brede zin: advies, uitvoering, teksten en de organisatie van bijeenkomsten. Communicatie omvat alles. Natuurlijk gaat het erom wat je wilt vertellen en aan wie (boodschap en doelgroep). Nog belangrijker is hoe je dit doet en dat je dit niet alleen met je folder of website vertelt, maar bijvoorbeeld ook met het gebouw en het gedrag van medewerkers.

Vaak zie je dat verschillende elementen elkaar tegenspreken. Een paar voorbeelden uit de praktijk: een gemeente die een bijeenkomst organiseert voor haar subsidierelaties om te vertellen dat er gekort wordt op de subsidie, huurt hiervoor een luxe ruimte in een monumentaal pand. De matrassenwinkel die graag een heel goedkope uitstraling wil hebben, heeft een schitterende etalage. De website met een onderdeel specifiek voor jongeren spreekt deze groep hier consequent met ‘u’ aan. Het restaurant dat biologisch eten serveert vanuit het duurzaamheidsprincipe heeft op tafel plastic bloemen staan en buiten brandt continu een terrasverwarmer. Het kinderziekenhuis dat pretendeert het kind centraal te stellen, heeft balies die te hoog zijn om bovenuit te steken als je geen volwassen lengte hebt.

Kortom, communicatie omvat alles: je logo en huisstijl, het gedrag van medewerkers, het gebouw, de website, de verpakking van producten, de bereikbaarheid (fysiek, telefonisch, digitaal) enzovoort. Vaak onderschat men de kracht van goede communicatie die in alle elementen wordt doorgevoerd. Mijn overtuiging is dat elke organisatie nog beter werkt als de communicatiefactor consequent in alles wordt meegenomen!Logo JPG